Instalacje pobierające prąd

Od dzieciaka rodzice przypominali ci, że bawienie się elektrycznością jest niebezpieczne. Niby wielkie ulepszenie, a tyle szkód potrafi wyrządzić. Z tego względu zaczęto rozmyślać co można uczynić, by szkodzie nie ulegały różnego rodzaju urządzenia, które stanowią bazę niejednego przemysłu.
Człowiek oraz jej mózg są nierozerwalną częścią innowacji. Wynaleziono wiele urządzeń, które są wykorzystywane w choćby takim punkcie jak fabryka samochodów.


Jednakże w okolicznościach wzmożonego zapotrzebowania na wyroby te wszelkiego rodzaju aparatury mogą ulegać przeciążeniom. Wtedy proces produkcyjny jest zagrożony, a konsumenci nie dostaną wyrobu na czas. W tym celu zrobione zostały wyłączniki silnikowe, które są łącznikami do połączenia, ochrony oraz rozdzielania obwodów prądowych z obciążeniem, jednocześnie zabezpieczają one silniki przed zniszczeniem - http://elektro-pol.com.pl/asortyment/wylaczniki-krancowe/. Gdy wyposażamy, zwłaszcza najczulsze instalacje, w tak skuteczny wynalazek, z większym prawdopodobieństwem możemy spodziewać się, że bezpieczeństwo zostało zapewnione i możemy w nocy spać spokojnie.
W sytuacji, gdy idzie o bezpieczeństwo połączone z elektrycznością, ciekawym przypadkiem jest pantograf. Wykorzystuje się go do pobierania prądu z napowietrznej sieci trakcyjnej przez pojazdy szynowe. Można go spostrzec każdego dnia, kiedy żyjemy w dużym mieście i poruszamy się albo jesteśmy w pobliżu przystanków tramwajowych bądź też szyn. Pantografy to inaczej zwane odbieraki prądu.

Mamy sposobność wyróżnić dwa typy odbieraków: górny oraz dolny (działanie odbieraków pradowych).
Odbieraki górne pierwotnie zastosowano w tramwajach, bo to w komunikacji miejskiej nadszedł jako pierwszy rozkwit trakcji elektrycznej. Pierwotnie na wagonach wykorzystywano odbieraki pałąkowe składające się z żerdzi zakończonej rolką. Sprężyna umiejscowiona w podstawie wznosiła pałąk, przyciskając tym samym rolkę do przewodu jezdnego. Niekorzystną częścią tego rozwiązania była niedobra współpraca rolki z przewodem jezdnym, który często wylatywał z rowka rolki, zwykle na zakrętach i rozjazdach. Poza tym opisywana konstrukcja umożliwiała jazdę jedynie w jednym kierunku, a przewodzenie energii pomiędzy rolką, a pałąkiem także bywało zawodne. W przypadku wyłączników silnikowych, mnóstwo przedsiębiorstw ma w swojej propozycji zespoły napędowe zawierające wyłącznik silnikowy złączony ze stycznikiem i taki moduł nazywa się rozrusznikiem silnikowym.
2015-06-22
Do góry
Zamknij
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.